cerita pendek amir

Himpunan cerita pendek daripada pelbagai sumber. Termasuk petikan daripada diari bapa daripada catatannya sejak 40 tahun lalu. Semua cerita ini berdasarkan kisah benar dan bukan rekaan. Kalau tak percaya, percayalah.

Monday, February 9, 2009

Cerita 1 - budak tomato


Ketika Gaza dihujani peluru yang tidak bermata daripada syaitan bernama Yahudi selama 22 hari ( 60 tahun lebih tepat) , 1.5 juta penduduk Gaza mencari perlindungan dicelah-celah runtuhan rumah mereka. Apa yang mereka dapat lakukan selain berlindung dengan penuh ketakutan sambil berdoa kepada Allah moga ada esok bagi mereka.

Di sebuah kampung yang 50 penduduknya diseksa kejam sebelum dibunuh tentera Yahudi. Tentera Israel membunuh mereka dengan cara meletupkan mereka hingga menjadi serpihan tulang halus. Hmm.. kreatif sungguh cara pembunuhan mereka.

Dalam keadaan itu, masih ada ruang kemanusian mengambil tempat. Seorang budak lelaki berusia 10 tahun telah berjaya menyelamatkan dua mangsa yang tersepit di bawah runtuhan ruma selama tiga hari sejurus serangan Israel.

Budak lelaki berkenaan sanggup berulang alik ke  tapak runtuhan itu dengan membawa tomato untuk disuapkan kepada mangsa yang hanya mampu membuka mulut. Tomato yang sepatutnya menjadi makanan penyambung nyawa budak lelaki itu telah menjadi penyelamat bagi dua kanak-kanak yang sebaya dengannya.

Jika kita di Malaysia, mewah dengan makanan masih mengadu tak dapat mengecapi makanan yang enak, masih membazir dengan membuang sisa makanan yang masih elok, bayangkan nasib mereka seperti di Gaza itu. Hanya dengan buah tomato berjaya menyelamatka nyawa. Moga Allah memperuntukkan syurga untuk budak itu di akhirat nanti - Amin


Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home